اخبار و مقالات

پلی وینیل بوتیرال چیست؟

پلی وینیل بوتیرال (PVB) رزینی است که در جاهایی که نیاز به چسب قوی، شفافیت نوری، چسبیدن چند سطح، سختی و انعطاف‌پذیری است مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده از الکل پلی وینیل که با بوتیرالدهید واکنش می‌دهد به دست می‌آید. استفاده‌ی عمده از این ماده برای شیشه‌ی ایمنی لمینت شده و شیشه جلو خودرو است. این ماده تحت نام‌های تجاری مختلفی مانند KB PVB، Saflex، GlasNovations، Butacite، WINLITE، S-Lec، Trosifol، EVERLAM و... عرضه می‌شود.

موارد استفاده

اتومبیل و ساختمان

شیشه لمینت که به‌صورت معمول در اتومبیل‌سازی و ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، از یک بین لایه‌ی محافظ – معمولاً پلی وینیل بوتیرال- که بین دولایه‌ی شیشه قرار می‌گیرد، ساخته‌شده است. فرایند چسبیدن تحت گرما و فشار صورت می‌گیرد. هنگامی‌که شیشه تحت این شرایط لمینت شد، بین لایه‌ی PVBازنظر نوری شفاف به نظر خواهد رسید و دولایه شیشه را به هم خواهد چسباند. شیشه لمینت به‌صورت یکپارچه و مانند شیشه معمولی عمل می‌کند. بین لایه‌ی پلیمری PVB سخت و شکل‌پذیر است و اجازه نمی‌دهد که ترک‌های ترد از یک سمت لمینت به سمت دیگر آن نفوذ کند.

رنگ‌ها

بین لایه‌ی PVB به‌صورت صفحات رنگی نیز عرضه می‌شود، مانند آبی و یا سبز که به‌صورت نواری در بالای شیشه جلوی خودرو قابل‌مشاهده است. بین لایه‌ی PVB در رنگ‌های مختلف مانند برنز، خاکستری، قهوه‌ای، سفید و ... برای شیشه‌های ساختمانی عرضه می‌شود. این ماده که در دهه 90 عرضه شد، باگذشت زمان در بین شیشه‌ها از بین می‌رود.

 

در عمل، این بین لایه سه ویژگی مثبت برای شیشه لمینت در بر خواهد داشت: اول آنکه این بین لایه نیروی ناشی از برخورد را در سطح وسیع‌تری از شیشه پخش می‌کند و مقاومت در برابر ضربه شیشه را افزایش می‌دهد، دوم آنکه این بین لایه مانع از ریزش تکه‌های شیشه‌ی شکسته می‌شود و سوم آن‌که این بین لایه‌ی ویسکو الاستیک بر اثر نیروی ناشی از ضربه تغییر شکل پلاستیک می‌دهد و انرژی را جذب کرده و عمق نفوذ را کاهش می‌دهد و انرژی ناشی از ضربه را که به پرتابه منتقل می‌شود، کاهش می‌دهد، درنتیجه به شخصی که در هنگام تصادف به شیشه جلو خودرو برخورد می‌کند، انرژی کمتری منتقل می‌شود.